Pinse | Den hellige ånd som Guds livgivende og skapende nærvær
Pastor Eirik Austeng taler om at Ånden som Guds livgivende og skapende nærvær, med utgangspunkt i søndagens tekst i Johannes 14, 15-21. Den hellige ånd er tredje person i treenigheten. Han er en vi kan kjenne, som er ett med Faderen og Sønnen.
Håpet i Herrens dag
Hva skjer når Jesus kommer igjen og hvordan forholder vi oss til dette i dag? Trygve Austeng taler med utgangspunkt i søndagens tekst fra Det gamle testamentet: Sakarja 14,6-9.
Er Daniels bønn vår bønn?
Joakim Magnus, daglig leder i Skaperkraft, taler fra søndagens tekst fra Det gamle testamentet; Daniels bønn i Daniel 9:17-19. Joakim ser på hvordan Daniels holdning, fokus og håp kan utfordre oss i vårt felleskap, våre liv og våre bønner.
Lydighet og tillit
Pastor Eirik Austeng taler ut fra leseteksten i søndagens tekstrekker, fra 1 Kongebok 17. Historien om enken i Sarepta gir oss et forbilde på lydighet og tililt fra en fattig kvinne utenfor Israel, som kontrast til manglende lydighet og tillit hos kongene i Israel.
Vår tids- og kulturs avguder
Siv Maren Austeng forteller deler av sin troshistorie der hun beveget seg fra å kjenne til Jesus, til å kjenne Jesus. Gjennom sin historie løfter hun frem noen av vår moderne tids avguder. Fra søndagens lesetekst i tekstrekka kunne vi lese profeten Jesaja 43,16-21 om at Gud stadig gjør nye ting, og at det også skjer i vår tid.
Du ser det ikke før du tror det
Oppstandelsen endret alt. Salige er de som tror uten å se, vi trenger å våge å tro selvom vi ikke har alle svarene. Pastor Anders Myklebust gjennomgår alle tekstene fra evangeliene etter Jesu oppstandelse. En utfordring til å velge å leve i oppstandelsen tross spørsmål og vanskelige omstendigheter.
Når Guds blir stille | Bønn, uke 5
Hva gjør vi når Gud ikke svarer på bønn? Bli vi kyniske og passive, eller fornekter vi realiteten? I denne talen viser pastor Eirik Austeng hvordan Jesu egen lidelseshistorie er et forbilde for hvordan vi kan forsone oss med de vanskelige sidene ved bønn.
Be som en disippel | Bønn, uke 4
Bønn er mer enn ord, vi trenger å åpne opp perspektivet for hva bønn er. Bønn er selve pulsen i vår relasjon til Gud. Pastor Anders Myklebust snakker om hvordan formen for bønn ser forskjellig ut fra person til person. La oss ikke be for å imponere andre, bønn kommer fra et sted av ærlighet og oppriktighet. Vi ber fra der vi er akkurat nå. Matteus 6:5-7 Talen er en del av vår fokusperiode om bønn. Du finner et personlig…
Vår Far som modell for bønn | Bønn, uke 3
Vår Far viser oss tre bevegelser for bønn. Første bevegelse er mot Gud som Far, der vi også kommer på plass i oss selv som barn. Andre bevegelse er utover, der vi ber Guds rike komme utenfor oss selv. Tredje bevegelse er innover, der vi får rom til åkomme med hele oss innfor Gud: vi kan be for personlige behov, bekjenne synd og stå i kampen mot det onde i og rundt oss. Talen er en del av vår fokusperiode…
De forfulgtes bønn | Bønn, uke 2
Pål Brenne fra organisasjonen Åpne Dører tar oss med inn i hvordan vi preges av virkeligheten rundt oss. De forfulgte prøver å la seg prege av bibelens virkelighetsforståelse og av evangeliet om Guds rike. Det former også hvordan de ber. Talen er en del av vår fokusperiode om bønn. Du finner et personlig arbeidshefte til fokusperioden her: https://www.hamarfrikirke.no/arbeidshefte-til-fokusperiode-bonn/
Hva er bønn? | Bønn, uke 1
Første tale i får fem ukers fokusperiode om bønn. Pastor Eirik Austeng underviser om bønn som å vende oppmerksomheten vår til Gud. Forbønn er å skape sammen med Gud, når vi ber etter Hans vilje. Bønn handler dypest sett om å kjenne Gud, der han forvandler oss til å ligne Jesus. Bibeltekst: Galaterne 4,9a – Nå når dere kjenner Gud – ja, mer enn det, når dere er kjent av Gud. Talen er en del av vår fokusperiode om bønn.…
Et møte med Jesus på fjellet
Egil Rønningstad tar oss med på en annerledes reise for å forstå historien om Jesus som åpenbarer seg for sine nærmeste tre på fjellet. Vi går inn i historien og reflekterer gjennom de ulike perspektivene den opplevelsen som beskrives i Markus 9,2-13.